2. A jtkid, zrjelzs, time out
Jtkid
2:1
A mrkzs rendes jtkideje frfi s ni csapatoknl (16 v felett) 2x30 perc, 10 perc sznettel.
Fiatalabb korosztly csapatok mrkzseinek rendes jtkideje: 12-16 v kztt 2x25 perc, 8-12 v kztt 2x20 perc, tz perc sznettel.
2:2
Ha a mrkzs eredmnye a rendes jtkid leteltekor dntetlen s dntsig kell tovbbjtszani, akkor 5 perc sznet utn meghosszabbts kvetkezik. A meghosszabbts ideje 2x5 perc egy perc flidei sznettel s trflcservel.
Ha a jtk az els meghosszabbts alatt sem dl el, akkor 5 perc sz-net utn msodik meghosszabbts kvetkezik, amelynek ideje 2x5 perc egy perc flidei sznettel s trflcservel.
Ha az eredmny mg mindig dntetlen marad, akkor a megfelel sza-blyzat utastsait kell figyelembe venni.
Zrjelzs
2:3
A jtkid a jtkvezet kezddobsra adott spjelvel kezddik, s a nyilvnos idmr berendezs automatikus zrjelzsvel vagy az idmr zrjelzsvel vgzdik. Ha ilyen jelzs nem hangzik el, a jtkvezet spol s jelzi, hogy a jtkid letelt (17:10).
Magyarzat:
Amennyiben automatikus zrjelezssel mkd nyilvnos idmr berendezs nem ll rendelkezsre, az idmr asztali vagy kzi stopper-rt vesz ignybe s zrjelzssel fejezi be a mrkzst. (18:2,2. bekez-ds). A nyilvnos idmr berendezst lehetsg szerint 0-tl 30-ig ha-ladan kell belltani.
2:4
Azokat a szablytalansgokat s sportszertlensgeket, amelyek a z-rjelzs elhangzsa eltt vagy azzal egyidben (a flid vagy a mrkzs vge) fordultak el, mg a jelzs elhangzsa utn is bntetni kell. A jtkvezetk a mg vgrehajtand szabaddobs (kivtel 13:4 c) vagy bn-tetdobs eredmnynek megvrsa utn fejezik be a mrkzst.
2:5
Amennyiben a szabaddobs vagy a bntetdobs vgrehajtsa alatt, illetve amikor a kapura dobott labda a levegben van, elhangzik a zr-jelzs, a dobst meg kell ismtelni. A dobs eredmnyt meg kell vrni, a jtkvezetk csak azutn fejezhetik be a mrkzst.
2:6
A 2:4-5 szablypontok alapjn vgrehajtott szabaddobs kzben, jt-kosok s hivatalos szemlyek elleni szablytalansgok vagy sportsze-rtlen magatarts elkvetsrt szemlyes bntetst kell alkalmazni. Az ilyen dobsok vgrehajtsakor elkvetett szablytalansg miatt azonban az ellenfl nem juthat szabaddobshoz.
2:7
Ha a jtkvezetk megllaptjk, hogy az idmr tl korn jelezte a flid vagy a mrkzs vgt, akkor ktelesek a jtkosokat a jtktren tartani s a jtkid klnbzetet utna jtszani.
A jtk folytatsakor a labda annl a csapatnl marad, amelyiknl a ko-rai zrjelzs idpontjban volt. Ha a labda nem volt jtkban, a mrkzs a jtkhelyzetnek megfelel dobssal folytatdik, klnben szabaddobssal a 13:4 a-b szerint.
Amennyiben az els flidt (vagy a meghosszabbtst) ksbb jelez-tk, a msodik flidt a megfelel idvel le kell rvidteni. Ha a mrkzs msodik flidejt (vagy a meghosszabbtst) jeleztk ksbb, a jtkvezet mr nem tud a helyzeten vltoztatni.
Time out (jtkid megszakts)
2:8
A jtkvezetk dntik el, hogy mikor kell a jtkidt megszaktani s folytatni.
A kvetkez helyzetekben ktelez a jtkid megszaktsa:
a) Idleges killts, kizrs, vgleges killts
b) Bntetdobs
c) Holtid (team time out)
d) Szablytalan jtkoscsere vagy „tbblet" jtkos jtktrre lpse („tbblet" jtkos = az alapltszmon (7 f) felli jtkos un. „jru-lkos" belpse - a tovbbiakban is gy rtend)
e) Az idmr vagy technikai kldtt (az idmr-titkri asztalnl helyet foglal szvetsgi kpvisel) jelzse
f) A jtkvezetk kztt szksges egyeztets a 17:8 szerint
Adott esetben - amennyiben indokolt, a krlmnyek kvnalmainak
megfelelen - ms helyzetekben is megszakthat a jtkid (lsd a tovbbi magyarzatokat).
A jtkid megszakts alatt elkvetett szablytalansgok ugyanolyan kvetkezmnyekkel jrnak, mintha azokat a jtkidben kvettk volna el (16:13).
2:9
Jtkid megszaktskor a jtkvezetk jelt adnak az idmrnek az ra meglltsra.
A jtkid megszaktsnak jelzse: hrom rvid spjel s a kezekkel alaktott „T" (16. kzjelzs).
A jtkid megszaktsa utn a jtk folytatsakor spolni kell (15:3 b).
2:10
Mindkt mrkz csapat a rendes jtkidben flidnknt egy perc idtartam holtidt (Team Time-out) ignyelhet.
|